woensdag 15 augustus 2012

Dag 58: Tukse Linzensoep


Vandaag waan ik mijzelf in Turkije. Ik blijf een beetje up to date betreft het weer daar en de zonsterkte enzo. Ik kook wat Turkse gerechten en verdiep me hier en daar in de cultuur. Fijne vakantie zo!

Nodig:
1 ui
1 teentje knoflook
4 tomaten
1 gedroogd chilipepertje (chillie)
175 g gedroogde blonde linzen
4 takjes peterselie
4 takjes verse munt
1 eetlepel olijfolie
2 theelepels paprikapoeder mild
2 vleesbouillontabletten
zout

Ik veranderde wat aan de ingrediënten. Ik gebruikte donkere linzen uit een blik en had te weinig en vond nog een pot witte bonen en kiepte dat erbij. Verder gebruikte ik geen dierlijke bouillon, maar tuinkruidenbouillon, mijn favoriet!
Verder hield ik me wel aardig aan het recept deze keer. Ofwel: ik sneed ook nog wat left-over selderij en paprika erbij.

Hoe?
Wat je eerst doet:
Ui en knoflook pellen en snipperen. Tomaten inkruisen, enkele seconden onderdompelen in kokend water, afspoelen onder koud water, ontvellen, zaadjes verwijderen en vruchtvlees in stukjes snijden. Pepertje verkruimelen. Linzen wassen en laten uitlekken.
En dan:
In ruime (soep)pan olie verhitten en ui en knoflook zacht fruiten. Stukjes tomaat, pepertje en paprikapoeder toevoegen en geheel nog ca. 1 minuut bakken. 1 liter water en bouillontabletten toevoegen en linzen erdoor mengen. Geheel aan de kook brengen en bouillontabletten laten oplossen. Zodra soep kookt, vuur lager draaien en ca. 55 minuten zachtjes laten sudderen tot linzen zacht zijn. Peterselie en munt fijn hakken. Soep op smaak brengen met zout. Bestrooien met peterselie en munt. Serveren met brood.

Voila: mijn soep was makkelijker, geen 55 minuten wachten tot de linzen goed zijn, gewoon alles bij elkaar kieperen en roeren maar!
Neemt niet weg dat de soep echt heerlijk was!
En nu ga ik snel weer in de zon zitten met een heerlijk boek 'In een Mens' van John Irving.

Recept ingeïnspireerd  op dat recept van Albert Heijn

2 opmerkingen:

  1. Ziezo, weer een receptje gepind, en nu ga ik ook weer snel in de zon zitten, ook met een John Irving-boek :-)

    BeantwoordenVerwijderen